Skip to main content

«  Bekijk onze kennisbank

Wat mag je verwachten van een arbodienst of bedrijfsarts?

6 juni 2025

5 min leestijd

Door Hilde van Dijke

arbodienst of bedrijfsarts

Je medewerker heeft een afspraak bij de arbodienst – maar met wie spreekt hij eigenlijk? En wat mag je daar dan precies van verwachten? 
 
Veel werkgevers en HR-professionals gebruiken de termen ‘arbodienst’ en ‘bedrijfsarts’ door elkaar, terwijl ze niet hetzelfde betekenen. Die verwarring zorgt regelmatig voor onduidelijkheid, verkeerde verwachtingen en frustratie – bij medewerkers én bij jezelf. 

Als praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) maak ik deel uit van het medisch team bij ADXpert. Samen zorgen we voor gespecialiseerde medische begeleiding bij verzuim op het werk of het voorkomen daarvan.  

In dit artikel leg ik helder uit: 

  • Wat is het verschil tussen een arbodienst en een bedrijfsarts? 
  • Wat mag je verwachten van een gesprek met iemand van het medisch team? 
  • En hoe zorg je dat je medewerker ook weet waar hij aan toe is? 

Wat is het verschil tussen een arbodienst en een bedrijfsarts? 

De termen ‘arbodienst’ en ‘bedrijfsarts’ worden in de praktijk vaak door elkaar gebruikt. Logisch, want als werkgever of HR-professional krijg je te maken met verzuim, gezondheid en re-integratie en dan komt al snel ‘de arbo’ in beeld. Toch is het goed om het verschil te kennen. Want wie doet nu eigenlijk wat? En wat kun je precies verwachten?  

Wat is een arbodienst? 

Een arbodienst is een organisatie die werkgevers ondersteunt bij het uitvoeren van hun wettelijke verplichtingen rond arbeidsomstandigheden, preventie en verzuimbegeleiding. Binnen zo’n dienst werken verschillende professionals samen. Denk aan bedrijfsartsen, arboartsen, praktijkondersteuners bedrijfsarts (POB), arbeidsdeskundigen, casemanagers, en soms ook coaches of psychologen. 

Alle diensten die een arbodienst aanbiedt zijn bedoeld om medewerkers én werkgevers goed te begeleiden – of dat nu bij verzuim is, of juist om verzuim te voorkomen. Een belangrijk onderdeel van de arbodienst is het medische team. Daar lees je hieronder meer over. 

Bekijk hieronder de video ‘Arbodienst vs. Bedrijfsarts: Het Verschil - in 30 seconden’ 

Wat is een bedrijfsarts? 

Een bedrijfsarts is een medisch specialist die bevoegd is om medische beoordelingen te doen in het kader van werk en gezondheid. Denk aan het opstellen van de probleemanalyse, het geven van een advies over belastbaarheid of het beoordelen van inzetbaarheid op basis van medische informatie. De bedrijfsarts valt onder het medisch team van de arbodienst. Binnen het team is het oordeel van de bedrijfsarts leidend. 

Ook als jouw medewerker in gesprek gaat met een arboarts of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB’er), is er altijd een bedrijfsarts betrokken op de achtergrond. Die beoordeelt het advies, stuurt zo nodig bij en geeft goedkeuring op de terugkoppeling richting werkgever. 

Je weet nu dat de bedrijfsarts medisch eindverantwoordelijk is. Maar hij of zij doet dat niet alleen. 

Wie werken er in het medisch team van de arbodienst? 

Binnen de arbodienst werken meerdere professionals samen in één medisch team. Denk aan arboartsen, praktijkondersteuners bedrijfsarts (POB’ers), casemanagers, stafartsen en medisch secretaresses. Wie je medewerker spreekt, hangt af van de situatie — en dat is niet altijd de bedrijfsarts zelf. 

Het is belangrijk dat je als werkgever of HR-professional weet wie deze mensen zijn en wat hun rol is. Dat helpt je beter te begrijpen wat je medewerker kan verwachten tijdens een afspraak — én hoe je zelf gerichter vragen kunt stellen. 

In onderstaand overzicht zie je wie wat doet binnen het team en wat jij van hen kunt verwachten: 

 

Rol 

Wat doet deze persoon 

Wat mag je verwachten 

Bijzonder-heden 

Stafarts 

Medisch specialist, Overziet de medische processen binnen de arbodienst 

Kijkt naar structuur, proceskwaliteit en richtlijnen 

Steekproefsgewijs betrokken bij dossiers 

Bedrijfsarts 

Medisch specialist met eindverantwoordelijk-heid 

Oordeelt over arbeids(on)geschiktheid, stelt medische re-integratiedocumenten op, vraagt medische gegevens op, ondertekent medische rapportages, goedkeuren terugkoppelingen arboarts en POB-er 

 

Arboarts 

Basisarts die medische taken uitvoert onder supervisie van de bedrijfsarts 

 Oordeelt over arbeids(on)geschiktheid, stelt medische re-integratiedocumenten op, vraagt medische gegevens op, ondertekent medische rapportages 

 

POB’er 

Praktijkondersteuner die gesprekken voert onder taakdelegatie van de bedrijfsarts 

Adviseert over inzetbaarheid en passende werkzaamheden 

Mag medisch niet oordelen, werkt altijd onder taakdelegatie[link naar –artikel link naar artikel ‘Wat doet een POB’er? Verschil met de bedrijfsarts en arboarts uitgelegd’] 

Case-manager 

Procesbegeleider en aanspreekpunt binnen de arbodienst 

Helpt bij planning, processtappen en vraagstelling richting medisch team, plant afspraken 

Eerste aanspreek-punt voor werkgever en HR 

Medisch secretariaat 

Ondersteuning bij medische dossiervorming en is de schakel tussen organisatie en medisch team  

Verwerkt medische informatie en vraagt medische informatie op met akkoord van de werknemer  

Handelt op verzoek van arts en met toestemming van medewerker 

Belangrijk is dat jij als werkgever weet: elk advies is afgestemd met of gecontroleerd door de bedrijfsarts. En als er twijfel is of een medisch oordeel nodig is, dan wordt de bedrijfsarts (of arboarts) altijd ingeschakeld. 

De bedrijfsarts, arboarts en praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB’er) zijn de mensen die je medewerker het vaakst spreekt. Wie het gesprek voert, hangt af van de situatie. Maar wat mag je verwachten van zo’n gesprek? 

Wat mag je verwachten van contact met het medisch team? 

Elke professional binnen het medisch team biedt een luisterend oor en een advies over belastbaarheid en inzetbaarheid. Wat zo iemand níet doet is:  

  • medisch behandelen,
  • oordelen over de diagnose van een huisarts, 
  • of partij kiezen in een arbeidsconflict.  

De bedrijfsarts, arboarts en praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB’er) spelen een grote rol in de dagelijkse begeleiding van medewerkers. Daarom lichten we deze drie functies hieronder nog iets uitgebreider toe. Zo weet je beter wie je medewerker spreekt, wat je mag verwachten van het gesprek en hoe de samenwerking binnen het medisch team verloopt. 

De bedrijfsarts is medisch eindverantwoordelijk. Hij of zij beoordeelt of iemand (on)geschikt is voor werk, stelt RIV-documenten op en ondertekent rapportages. Ook als een andere professional het gesprek voert, kijkt de bedrijfsarts altijd mee en keurt het advies goed. 

De arboarts is basisarts (soms met een ander specialisme) en voert medische taken uit onder supervisie van de bedrijfsarts. Ook de arboarts mag adviseren over inzetbaarheid en medische documenten opstellen, maar de bedrijfsarts blijft eindverantwoordelijk. 

De POB’er voert gesprekken onder taakdelegatie van de bedrijfsarts. Deze praktijkondersteuner bespreekt vooral de belastbaarheid van de medewerker, kijkt mee naar mogelijkheden voor werkhervatting en formuleert adviezen.  

De eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de bedrijfsarts. Iedere dag bespreken de arboarts en de POB’er de consulten met de bedrijfsarts en worden de terugkoppelingen goedgekeurd. 

Wat is jouw rol als werkgever of HR? 

Je weet nu wie er in het medisch team zitten en wat je mag verwachten van het contact met hen. Maar dan ben je er nog niet. Ook jij hebt als werkgever of HR-professional een belangrijke rol in het verzuimproces. 

Goede begeleiding begint bij duidelijke communicatie en de juiste verwachtingen – en die start vaak bij jou. Want als jij weet hoe het zit, kun je medewerkers beter informeren en gerichter schakelen met de arbodienst.  

Daarom delen we hieronder drie concrete adviezen die jou helpen om jouw rol goed in te vullen 

1. Zorg dat je zélf weet hoe het zit 


Wie is jullie arbodienst? Wie is de casemanager? Bij wie kunnen medewerkers terecht? Als HR-professional moet je deze basiskennis paraat hebben om anderen goed te kunnen informeren. 

2. Zorg dat medewerkers weten waar ze terechtkunnen 


Elke medewerker heeft recht op een arbeidsomstandighedenspreekuur – ook als hij of zij (nog) niet ziek is. Daar mag je als werkgever niet om vragen en krijg je ook niet standaard een terugkoppeling van. Maar het is wél jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat medewerkers weten dat dit bestaat, wanneer ze er gebruik van kunnen maken, en bij wie. 

3. Stel goede vragen voorafgaand aan het spreekuur 


Een veelgehoorde frustratie van werkgevers of HR: je ontvangt een terugkoppeling van de arbodienst, maar krijgt geen antwoord op wat jij wilde weten. In veel gevallen komt dat doordat je vooraf geen gerichte vraag hebt gesteld. 

Wees daarom duidelijk: wat wil je weten over inzetbaarheid of mogelijkheden? Bijvoorbeeld: “Kan deze medewerker tijdelijk vier uur per dag beleidsmatig werk doen?” of “Is het verantwoord om hem in kleine groepjes op school te laten werken?” 

Als je helder hebt wie wat doet, voorkom je ruis en help je jezelf én je medewerker vooruit! 

Waarom heldere uitleg over de arbodienst en bedrijfsarts het verschil maakt 

Het verschil tussen een arbodienst en een bedrijfsarts lijkt op het eerste gezicht misschien klein of slechts een kwestie van woorden, maar het raakt aan de kern van goed verzuimbeleid. Als je weet wie welke rol speelt, kun je duidelijker communiceren, gerichter vragen stellen en beter aansluiten bij je medewerker. 

Want juist in het eerste contactmoment is verwachtingsmanagement cruciaal. Medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Jij wilt weten wat je kunt verwachten. En het medische team kan pas echt goed adviseren als de vraag vooraf scherp is. 

Bij ADXpert werken we met vaste casemanagers die het proces begeleiden en jou helpen om de juiste vragen te stellen. Dankzij de korte lijnen met het medisch team krijg je sneller duidelijkheid en blijft het traject overzichtelijk. 

👉 Wil je weten hoe jouw organisatie de samenwerking met de arbodienst beter kan inrichten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.