Zoek naar onderwerpen
Voer hieronder je zoekopdracht in en druk op enter of klik op het zoekicoon.
In mijn dagelijkse praktijk als arbeidsdeskundige word ik dagelijks geconfronteerd met de voor- en nadelen van thuiswerkende medewerkers. Ik wil graag 3 aspecten met u delen.
Het is de bedoeling dat bij een thuiswerkplek het toetsenbord en beeldscherm niet aan elkaar verbonden zijn. Er is òf sprake van een apart beeldscherm òf van een los toetsenbord. In de zoom- en teamsgesprekken die ik de afgelopen weken gevoerd hebt gaat minimaal 50% van de werknemers in de fout, zo is mijn inschatting. Daar is de werkgever verantwoordelijk voor. Als er meer dan 2 uur per week thuisgewerkt wordt is de werkgever verantwoordelijk voor de inrichting van de werkplek. In ons dossier vindt u een goede samenvatting van de wet- en regelgeving rondom thuiswerken.
Tip: Regel losse toetsenborden.
In 2019 heeft onze hogere veiligheidskundige bij ADXpert een nieuwe RI&E opgesteld. Hij is bij alle medewerkers die regelmatig thuiswerken langs geweest om de thuiswerkplek te inventariseren. Zo zijn in onze RI&E foto's te zien van diverse studeerkamers en zolderwerkplekken.
Tip: Laat een update van de RI&E maken.
In de afgelopen 2 weken sprak ik verschillende zieke werknemers met energetische en/of fysieke klachten. Zij zijn door het thuiswerken veel beter in staat om op te bouwen in uren en taken. Dat komt vooral door:
Wilt u meer lezen over de verantwoordelijkheden van u als werkgever wanneer uw werknemer thuis werkt? Lees meer in het dossier over thuiswerken, opgesteld door onze experts.
Vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf u dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief.
Mijn werk bij ADXpert waardeer ik qua werkplezier op een 9+. Dat komt door de mix van het werken met excellente collega's, betrokken werkgevers en het gericht zijn op oplossingen en de menselijke maat. Mijn vakgebied als arbeidsdeskundige is heel breed. Het is elke dag weer anders!